18 februari 2009

stallpyssel...

Nu ska jag visa er som är oinvigda i hästvärlden, vilka sysslor vi hästägare måste göra varje dag. Bilderna är inte i ordning, men det spelar ingen roll faktiskt, tror ni fattar ändå, haha!
Boxarna där hästarna bor är utsustade med vattenkoppar, där hästarna kan trycka med mulen så vattnet börjar rinna och dom kan dricka, men dom flesta hästar gillar när det är större flöde och dom kan klunka större klunkar, så då har dom så finurligt satt in hinkar också, med tillhörande slang. Bara att skruva på vattnet när hinken är rengjord och upphängd. TC älskar att doppa sina hötuggor i vattnet och sulla runt.
Mocka boxen måste man ju också göra minst en gång per dag. Är jag dit för att kvällsfodra, brukar jag kvällsmocka också, så blir det mer lättskött och renare för TC. Här är boxen omockad.

Färdigmockad och halmen är påfylld. TC gillar att äta halmen, men han har den som sköna fluffiga lakan också.

Eftermiddagsmaten lägger jag in i boxen, så TC kan mumsa när han blir insläppt. Musli i krubban och hö i ena hörnet.

TC får mat fyra gånger per dag, men kraftfoder får han tre av målen. Morötterna är mest lite fjäsk från mattes sida, haha!

Musliblandningen är från Dodson & Horrell och görs i England. Endast det bästa är gott nog! Finns att köpa på DjurMagazinet i Borlänge.

Eftersom vi har kollektivstall, så har vi ca tre pass per häst och vecka, då vi tar hand om alla 10 hästar. Idag hade jag lunchpasset. Här käkar Fresh och TC sitt lunchhö.


Mathinkarna placeras utanför respektive box, märkta med hästens namn och vid vilket mål varje hink ska ges. Natthö och hink står utanför.

Jag och Karin red ut i skogen idag. Karins häst hade inte varit med på uteritt än, men det gick bra trots några farliga skogsavverkare som skrämdes en smula.

Nu på kvällen har jag och Lena varit på Ateljé Liva på Partylite. Det blev doftljus i olika former och dofter för hela 355kr. Men dom räcker länge, doftar ljuvligt och skapar myspys här hemma, så det får det vara värt.

Imorgon blir det stallet på morgonen, besök på Nova kliniken för färgning av fransar och bryn. Jobb mellan 12-18 och möte på kvällen. Kram på er

Inga kommentarer: