27 augusti 2007

nästan höst...

I lördags var jag och E på hopptävlingar, på Romme, nästan hela dagen. Hade velat vara med, men nästa år hoppas jag vi kan vara det. Vädret bjöd på strålande sol från klarbå himmel, fast det blåste en hel del. Kul att se alla ekipagen, framför allt min kompis Louise. Hon placerade sig i 1.20, och på söndagen likaså. Efteråt red jag Tc i dressyr på utebanan. Han kändes riktigt fin. På kvällen jobbade jag och A som vakter på Bolanche, och allt gick bara bra.

Söndagen började jag med sovmorgon, och sen var det dags för jobb igen, men nu på DjurMagazinet, med Lotta. Vi hade det himla lugnt, tror dom flesta var hemma och njöt av den sista värmen. Efter jobbet longerade jag Tc, så han fick röra lite på sig. Natten blev kall, bara fyra grader ute, så nu får hästarna börja sova inne igen.

Idag har vi varit på långprommis med vovvarna på morgonen. Usch det var till och med kallt om öronen, jag vill inte att det ska bli höst nu! Halv elva åkte jag till Tc och gjorde iordning honom, och tolv kom Louise och red honom. Hon hoppade flera språng och sen kom hon och berättade hur hon upplevde honom: -Han är en mycket svår häst att rida. Där här är en häst för en proffsryttare. Han har mycket kvalité och har inga problem med höjder. Det som är svårt med honom är att han är mycket ryttarkänslig och tar inga egna initiativ inför hindret. Därför krävs det att ryttaren gör helt rätt hela tiden.
Jösses det var som ett kvitto på allt jag känt med honom. Han ÄR svår, men har mycket att ge, och jag är inte så dålig som ryttare som jag inbillat mig. Har ju faktiskt aldrig haft en så svårriden häst tidigare, därför inga sådana här problem heller. Men som jag sagt tidigare, det är bara att kämpa på. Jag SKA ta mig ur det här och bara bli bättre. Jag kan rida andras hästar bättre, haha! Dressyren går iaf bra, nån tröst, men hoppningen ska snart släppa. Det har jag bestämt mig för.

På eftermiddagen åkte jag till Jysk, för att köpa en dynbox, att ha alla hästgrejor i som blev kvar här hemma. Just nu ligger dom i IKEApåsar. Passade på att städa ur bodelen i lastbilen och gjorde fint med nya kuddar, överdrag och en duk, som jag köpte på Jysk. Det blev riktigt trivsamt. Jag och Lena ska ju bo i den i helgen på Louise Haaga hoppkursen, och då kan det vara mysigt om det är lite nytt och fräscht.

Nu på kvällen har jag varit med Anna och kollat på henne när hon tränade dressyr för en tysk tränare. Han verkade riktigt bra, och jag ska försöka vara med för honom nästa gång han kommer och har träning. Ikväll tog vi in hästarna så att dom får sova inne. Hade fyllt upp Tc´s box med massor av halm, och han såg så nöjd ut att få mysa inne. Vi ska ha stallmöte nästa vecka, om alla kan, och gå igenom alla rutiner då det har kommit tre nya till stallet. Nu ska jag snart sova, så jag orkar upp till stallet sju imorgon. Kram

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej. Jaa, synd att det ska vara så dyrt med hästgrejor bara. Men man får köpa lite i taget. Hmm, svårt det där, man vill ju ha de bästa skydden, men samtidigt en färg som matchar preciiiis. :) Kämpa på med TC! Kram

Nutti sa...

Svar lillasyster:
Ja visst e det dumt att det är så dyrt. Jag tycker nog dom kunde ge oss lite rabatt, så där en 70% eller så, haha! Ja jag ska kämpa på, så det här blir finemang! Kram

Anonym sa...

Skönt att få det du kännt bekräftat! Gäller att kämpa på. Gå ut stenhårt och öka hela tiden, som pappsen säger ;)
Jobbigt med hösten som kommit, känns i luften att det inte är sommar längre... Tyvärr :(
Hoppas allt är bra i övrigt!
Kramis!

Nutti sa...

Svar Ida:
Ja det kändes riktigt skönt att få det bekräftat från en så erfaren ryttare. Jag måste lära mig att lita på mig själv *ler*
Bara bra annars, hoppas det är det med dig också! Kram