06 oktober 2014

6 månader - 6 kg...

Nä, nu är jag less! Trött på min kropp! Trött på hypotyreos! Trött på övervikt! I 6 månader har jag levt helt utan socker och stärkelse. Inget bröd, ingen pasta ingen potatis, inget vetemjöl, ingen majs, inga halvfabrikat. Det innebär tex att jag inte kan äta en simpel korv med bröd då korven innehåller druvsocker brödet innehåller stärkelse och vitt mjöl och ketchupen innehåller socker, bara som ett exempel. Likaså med nästan alla pålägg och skinkor och korvar osv så innehåller de druvsocker och mjöl. Dessutom har jag nästan uteslutande använt mig av bara ekologiska produkter. Varför då tänker ni?! Jo för med hypotyreos som jag har, så fungerar inte sköldkörteln, och när den underproducerar så har jag ingen egen fungerade förbränning och ämnesomsättning. Trots att jag äter Levaxin varje dag så är kroppen trög och jag lägger på mig i vikt. Jag bestämde mig för att ge den sockerfria och stärkelsefria kosten en chans med hjälp av dietisten Eva Renner, som själv hade hypotyreos och övervikt men åt sig frisk och tappade all sin övervikt på 2-3 månader. Efter 6 månader på denna krångliga kost och många uppoffringar konstaterade jag att jag gått ner endast 6 kg på 6 månader. Dessutom hade jag gått ner bara de först tre månaderna och stått stilla i 3 månader. Här någonstans erkänner jag att jag tappade motivationen. Speciellt när jag ska ner ca 20 kg!!! Nu har jag ätit vanligt i ett par månader och gått upp all vikt igen! Tjohoo!

2 kommentarer:

Hannis sa...

Du är inte underviktig, normalviktig eller överviktig. Du är jätteviktig. <3 :)~

Sofia sa...

Tack älskade syster! ♥