16 maj 2014

90%

Oj vilken nervpers detta blev. Tures vinglighet och skakningar tilltog och han tom ramlade omkull ibland. Mattehjärtat var förtvivlat och jag ringde runt till olika veterinärer och försökte bringa nån klarhet i vad han kunde lida av. Vågade förstås inte avvakta för att se om han blev bättre. Veterinären på Vettris som jag först var till rekommenderade mig att ringa en duktig neurolog på Albano kliniken och min bästa vän Lena gjorde detsamma men hon visste även en superduktig neurolog i Skövde på Min Veterinär, och jag fick en tid dagen efter på förmiddagen. Packade till mig och Ture och brände ner till bästis i Skara för att sova över där och fortsätta till Skövde dagen efter. Sjukt jobbigt att se mitt lilla hjärta vingla runt och bli stressad över att kroppen inte lyder och rörelserna är helt osynkroniserade. Trots en nervös och orolig natt fick vi lite sömn och åkte iväg till Birgitta på Min Veterinär i Skövde.

Vi fick ett varmt, trevligt och förtroendeingivande mottagande. Birgitta undersökte Ture grundligt och förklarade hela tiden för mig vad hon gjorde. Hon sjöng tom några små barnvisor för honom så han och vi skulle komma i bra sinnesstämning. Så gulligt. När hon var klar med allt konstaterade hon att Ture till 90% har något som heter Steroidrespansive tremar syndrome. Jag tänker att nu är det väl kört. Hon förklarar vidare att detta går att behandla med cortison och att det då går över och brukar inte komma tillbaka. Enkelt förklarat har han inflammation i stora hjärnan och det drabbar ofta unga hundar under 5år och oftast dvärgraser. Så nu hoppas vi att det är det här och att han blir bra. Håll tummar och tassar nu för att min fina Ture blir bra! ♥

3 kommentarer:

Ida sa...

Skönt att läsa! Har varit orolig och tänkt massor på er! Håller tummar och tår nu att allt går bra. Kram

Lena sa...

Hemska händelse, jag förstår att allt blev kaos... & helt helt underbart att ni fick svar & att det kommer fixa sej <3

Det hände liknande med Märta för 1 år sedan, hon ramlade helt utan förvarning omkull & vinglade & ögonen slog från sida till sida, vi körde i 200 km/t in till Falun, hjärnblödning tänkte jag, men det var en öroninflammation som tröck på balansnerven...
Annars åker vi till Ulltuna numer om det är något allvarligt, Falun har för många okunniga veterinärer i mitt tycke... :( å andra sidan ska jag skriva upp denna veterinärklinik ifall något händer när man är ute & Husbilar ;)

Kram på er <3 /Lena med flock

Anonym sa...

är hos din far, och har 3 stockholmstjejer med mig som ska bada med Anja.Själv ska jag slipa och måla. Snygging :) Kram kram Faster