17 november 2009

svullare?


Det hade varit så himla mycket enklare om jag hade varit en svullare. Jag menar att om jag hade varit en person som alltid käkade chips, godis massor med mackor och drack litervis med Coca Cola hade jag lätt vetat vad jag skulle ta tag i och slutat med, men så är det inte.

I veckorna är jag oftast försiktig med vad jag äter. En vanlig dag kan se ut så här: Ingen frukost, åker och rider på fm, mockar och packar hö och går en vända med Tippan. Äter lunch vid 11.30 och allra oftast blir det husmanskost där jag äter bara lite kolhydrater, mycket protein och allra oftast sallad till, en annan favorit är ceasarsallad. Åker och jobbar där vi i genomsnitt lyfter kanske 500kg per dag i fodersäckar och grussäckar och sitter aldrig ner utan går mycket. Alltså inte ett stillasittande jobb som tex kontorstjänst. Vi fikar vid tretiden. Ofta blir det en smörgås, eller en blåbärssmoothie. En annan favorit är grekisk yoghurt med banan och russin. Kommer hem vid halv sju på kvällen och då äter jag middag med familjen. Efteråt går jag med Tippan.
På helgerna äter jag vad jag vill.

Ridning är en mycket bra och krävande motion, men jag har ridit sen jag var fem år gammal och min kropp är så otroligt van med det så jag tror inte att det är tillräckligt att bara rida en enda häst per dag. Om jag red kanske fem hästar om dagen hade jag inte behövt sitta här och klaga idag.

Vet faktiskt inte riktigt i vilken ände jag ska börja min viktnedgång. Mitt mål är att tappa 10kg. Kvällsmiddagarna har vi börjat göra nyttigare. Hjärtat är duktig på matlagning och gör oftast grillat kött med sallad, kycklingfilé med sallad och keso och rivna morötter eller marinerad stekt lax med grönt till istället. Däremot är det väl helgerna som man kan göra något åt egentligen. Vad säger ni? Några tips? Kram på er sötisar

5 kommentarer:

Ida sa...

Men ingen frukost är dumt! Det är viktigt för kroppen att komma igång, ät lite iaf! Och sen mellanmål så man äter var tredje timme eller nåt sånt. En frukt kanske, eller bara lite nötter? Jag är ingen expert på sånt här, inte ens i närheten, så du får förhoppningsvis värdefullare tips av någon annan :)
Lycka till iaf kära syster!
Massor med kramar!

Nutti sa...

Tack söta syster! Jag äter ju iaf halv tolv, tre och halv sju, det blir väl ca var tredje timme, sen får jag försöka äta frulle också.

Kramen

- sa...

Havregrynsgröt äter jag jämt till frukost. Du får inte slarva med frukosten!

Sen är det portionskontroll och skippa läsken helt som du kan prova. Och endast ha lördag som onyttig dag.

Om man lär känna sig själv och vet när och varför man äter så blir det också lättare. Som om det gått för lång tid utan mat, då är det lätt att ramla dit på godiset, eller om man är stressad.

Många tjejer är ju sådär att dem bantar på dagen och tar bara jättelite sallad som de inte blir mätta på. Då kommer lätt svullet på kvällen istället. Men köper man inte hem det kan man inte äta det heller. Men svårt att inte ha onyttiga saker hemma när man har familj med barn osv.

Jag försöker att låta bli att dricka mina kalorier (läsk, milkshakes, juice, oboy, osv) för ska jag ändå få i mig dem så vill jag äta något ordentlig för att hålla mig mätt.

Banan är ett bra mellanmål som är lätt att ha med sig. Jag tycker det mättar jättebra!

Lycka till fina syster! *Stärkande systerkramar*

ErikaSH sa...

Eller så får du helt enkelt be din man att säga till dej på skarpen!! ;) Puss

Anonym sa...

...Människan behöver variationer i livet och även kroppen!
Har man enformig träning utveklas man inte.. precis som i livet. enformigt jobb, vänner mm ska man undvika!
Höj blicken och kolla efter nya utmaningar! finns mycket roliga träningsformer som verkligen bränner en..

Var inte en fegis nu! ta steget och våga!

/T