03 september 2017

Nyttigt men gott...

Det ska ju absolut inte vara tråkigt att äta nyttigt! Det är viktigt! Vi försöker hitta på goda recept som är nyttiga. Kesovåfflor med turkisk yoghurt och blåbär till frukost en dag. Heta räkor med vitkål, koreander, ingefära, vitlök mm till lunch vid sjön. Tonfiskbiffar med koriander, vattenkastanjer mm till middag en kväll och oxrullader med bla soltorkade tomater, sås på cocosgrädde oxfond och kryddor med grönsaker. Några förslag på vad jag äter. Har tagit bort grädde och mjölk ur min kost, och gluten. Försöker även undvika glutenfritt bröd då många sådana bröd innehåller mycket kalorier.  Vitt socker äter jag inte och försöker hålla mina portioner rätt små. Lite svår avvägning då jag styrketränar 5-6 dagar i veckan och både vill bygga muskler men samtidigt bränna fett. Äter tillskott i form av Macapulver, chlorella och vitaminer. Har beställt hem Jod nu som man kan behöva extra när man som jag, har hypotyreos, vilket ska främja ämnesomsättning och förbränning. Allsidig bra näringsrik kost och träning och gör så gott jag kan för att få må bra i min kropp och stödja binjurarna. Svårt när man måste söka information och fakta själv och inte får någon hjälp från sjukvården.  Dom vill bara att jag äter Levaxin varje dag livet ut, vilket är ett kemiskt framställt hormon som gör att kroppen inte själv kan börja producera eget hormon eftersom den får det tillsatt ändå varje dag. Svårt att veta hur jag ska göra för att få kroppen i balans. Men jag tror på mig själv och får gå min egen väg. Heja mig liksom! 😂😙❤

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja inte är det enkelt alla gånger med maten! jag har själv valt att vara vegan <3 men inte att vara Glutenintolerant :( vilket med åren kan bli jobbigt... läsa alla innehålls förteckningar, & som jag känner, nästan ALLTID mjöl i allt, pust :(

Tänk att få sätta tänderna i ett nybakat surdegsbröd... men allra helst, när jag inte få äta Leksands knäckebröd... det fuskar jag dock med ungefär 3 gånger om året, & njuter som ett barn på Julafton ha ha <3

Tyvärr behöver ju inte min kost vara nyttig för det, pust ;) min last har alltid varit chips :( attans ;) men jag jobbar på att få det till bara fredag eller lördagar :) dock oftast båda dagarna, fast inte så mycket :p

Nu har jag hamnat i ett ingemansland, vill ner 10 kg men det jag ska göra ska inte behöva vara svåra uppoffringar, då jag tyvärr inte har den största motivationen just nu, den infinner sej lixom inte :( men jag hoppas jaga igång den!! :)

Men! dina rader, även om vi inte äter samma mat, fick mej ändå att få en spark i baken!!! nu JÄ--AR ska jag ta mej i kragen!! :) :) :) & just nu ska jag av Naturell eko Soygurt Plain & eko plockade jordgubbar från frysen, göra mej en smotie!! :) :)

Så heja heja dej!! <3 & hoppas på mej ha ha :) :)

Kram i regnvädret! <3

Lena sa...

nej, jag var inte anonym, det bara blev så?...