27 april 2010

Kan vara bra att veta...

Jag tänkte först inte skriva något om att jag blivit sjuk, för det känns som om jag försöker få empati, men sen tänkte jag om. Tänk om det är fler där ute som går med samma problem, och inte vet att dom är sjuka, och kan få hjälp?! Så jag skriver några rader om hur det har varit för mig.


Jag har ju klagat ett antal gånger här i bloggen om att jag är missnöjd med min vikt. Jag tränar och håller igång mest hela tiden, med både ridning, simning och hundpromenader, försöker äta någorlunda bra i veckorna, men inget händer med mina jäkla kilon. Sen sa någon att man kan ha fel på hormonblansen om det är så. Jag började läsa en massa och ramlade över information om sköldköteln och att man kunde ha problem med den. I mitt fall stämde massor av symptomen in för underproduktion i sköldköteln.

Jag bestämde mig för att gå till farbror doktorn och ta ett blodprov, för säkerhets skull, och mycket riktigt visade proverna på att jag hade riktigt dåliga värden och just underproduktion i sköldköteln, Hypotyreos som det heter. Så nu får jag äta Levaxin resten av livet och inom ett år ska kroppen ha återfått normala värden igen. Förbränningen i kroppen ska också återgå till det normala och jag hoppas att träningen framöver kan ge resultat.


Sköldkörteln är en av kroppens viktigaste hormonproducenter. Sköldkörteln sitter strax under struphuvudet och väger ca. 25 gram. I sköldkörteln produceras flera olika hormoner som bland annat är viktiga för kroppens ämnesomsättning, värmeproduktion och kalciumomsättning. Hormonproduktionen styrs från hjärndelen hypotalamus och hypofyskörteln.



Problem med sköldkörteln är mycket vanligt, speciellt bland kvinnor. Det är en folksjukdom som drabbar två till tre procent av befolkningen. Att rubbningar är vanligare hos kvinnor har troligen med det kvinnliga könshormonet gulkroppshormon (progesteron) att göra. Det tycks spela en roll särskilt vid överproduktion av sköldkörtelhormon, som ofta startar i samband med puberteten, graviditet eller förlossning. Alla symtom som följer i kölvattnet på ämnesomsättningsproblem kan vara obehagliga och påverkar ofta livskvaliteten negativt. Sjukdomen är sällan livsfarlig, men för hög ämnesomsättning sliter på kroppen eftersom hela kroppen ständigt går på högvarv. Äldre personer kan drabbas av hjärtflimmer och skelettet urkalkas eftersom den höga ämnesomsättningen leder till att nedbrytningen går fortare än kroppen hinner reparera. En låg ämnesomsättning ger oftast ett för högt kolesterolvärde i blodet och ökar därmed risken att drabbas av hjärtbesvär.


Hypotyreosunderfunktion av sköldkörteln

Den vanligaste orsaken till underfunktion av sköldkörteln är Hashimotos tyreoidit, en form av kronisk inflammation i sköldkörteln. Det är också en autoimmun sjukdom, dvs. det egna immunförsvaret attackerar sköldkörteln. Här skadar antikropparna sköldkörteln på ett sådant sätt att hormonproduktionen minskar.

Symtom
När sköldkörteln inte kan bilda tillräckligt med hormon saktar ämnesomsättningen ner. Kroppen går på sparlåga, allting känns trögt, man släpar sig fram genom tillvaron. Minsta kroppsansträngning gör oss alldeles utmattade och man känner sig ständigt trött, hur mycket man än sover. Man tappar aptiten, men går ändå upp i vikt. Man känner sig frusen, hur mycket kläder man än sätter på sig.

Diagnos
  • Blodprover, man mäter bl.a. blodkoncentrationen av olika sköldkörtelhormoner. Man analyserar nivåerna av ämnesomsättningshormoner, T3 och T4 och av TSH, det hypofyshormon som reglerar sköldkörtelns aktiviteter. Hög TSH-nivå och låga nivåer av ämnesomsättningshormoner tyder på hypotyreos.
  • Finnålspunktion, celler från sköldkörteln sugs ut och undersöks i mikroskåp.
  • Palpera, läkaren känner på sköldkörteln.

Gå till doktorn
Om man drabbas av svår, långvarig trötthet och oförklarlig viktuppgång eller viktminskning – sök läkare och be om ett blodprov för att mäta halten av sköldkörtelhormoner. Det gäller förstås om man får andra symtom som kan tyda på en rubbning i funktionen. Med rätt behandling är sköldkörtelrubbningar inte farliga. Men särskilt vid underfunktion, som ofta ger mindre dramatiska symtom än överfunktion, finns en risk att man väntar med att söka upp sin doktor. Då kan man bli väldigt sjuk.

Hypotyreos
underfunktion av sköldkörteln

  • Håravfall
  • Torrt och sprött hår
  • Gulblek, sträv och skrovlig hud
  • Svullnad i ansiktet, särskilt kring ögonen
  • Täppta tårkanaler
  • Gruskänsla i ögonen
  • Dålig svettningsförmåga
  • Värk, stelhet, svullnad i leder
  • Långsamma reflexer
  • Heshet
  • Förstoppning
  • Långsam puls
  • Hjärtförstoring
  • Anfåddhet
  • Menstruationsrubbningar

5 kommentarer:

Ida sa...

Men usch gumman, det där låter inte alls bra! SKönt att du tittade upp det iaf, och att det finns medicin! Hoppas bara inte den har några jobbiga bieffekter?!
Massa kramar!

Hanna sa...

Jättebra att du skrev om det tycker jag! Läste lite mera om det när jag kom hem i söndags och var och varannan grej stämmer ju in på mig, men sen är det sådant man "glömmer" bort i vardagen och så tror man att man alltid ska vara trött t.ex.

Nu ska du få medicin och sen blir allt bra igen. :)

m i l l a h . s e sa...

Rackarns :O(
Men bara då får ordning på rätt dos Levaxin så blir allt bra igen :O)
KRAMAR!

Anonym sa...

Vilken tur att du kollade upp det! Sköldkörtelproblem är nog vanligare än man tror... Och så lätta att bortförklara på något sätt, för man vänjer sig ju vid det mesta och tror att det är "normalt". Jag hoppas att du snart mår bättre!

Kram, Helena

Helena sa...

Hej!

Det är toppen att du berättar om denna "dolda" kvinnosjukdom! För ju fler som pratar om den och sprider ordet vidare kan vi arbeta med att sprida kunskap, jag själv har gått i omgångar till läkare med olika problem och flera gånger blivit avfärdad med att jag har småbarn därav tröttheten/depressionen/ you name it . . är fortfarande under utredning men snart så ska dom väl hastställa exakt vad det är för fel på min sköldkörtel. Lycka till med allt! Kram från en annan sköldpadda