18 oktober 2009

räkenskaper...


Jag tycker nog att man ska kunna räkna åtminstone lite huvudräkning om man jobbar i affär och står i kassan. Om inte annat för sin egen skull. Nu på kort tid har jag varit med om två rätt roliga händelser när jag skulle betala. Den första var i en klädbutik, där jag dagen innan hade köpt två plagg utan att prova, men blev lovad att det var bytesrätt trots att det var rea. Jag behöll det ena plagget, men skulle alltså lämna tillbaka det andra och byta till ett annat plagg istället. Väljer kläder och går till kassan för att byta. Det nya plagget kostade 100kr mer än det jag lämnat igen, men istället för att göra en vanlig retur och låta mig bara betala mellanskillnaden, så gör den "smarta" tjejen en retur och ger mig tillbaka kontanter för det första plagget, sen gör hon ett köp och vill ha pengarna tillbaka plus hundringen såklart, haha! Jag kunde inte riktigt hålla mig, utan sa att det hade väl varit lättare att från början bara ge henne mellanskillnaden, och så log jag lite snällt. Hon sa då, ja så kanke man också kan göra.

Den andra händelsen var nyss när jag skulle handla Mumsmums och frimärken. Frimärkena skulle betalas i en kassa för sig och tjejen slår in mumsmumsen och tar fram frimärkena och säger 28kr när jag drar mitt kort. Det måste väl bli mer sa jag. Jo det blev 48kr för frimärkena också, men dom gick inte att betala med kort. Ok säger jag men ta mumsmumsen på en hundring över summan då så betalar jag frimärkena med den. Sagt och gjort, men då ger tjejen mig hundringen. Ja säger jag, men då vill jag betala mina frimärken också. Då tar tjejen fram sin mobil, letar på miniräknaren och räknar ut vad 100 minus 48 blir. Då kunde jag inte riktigt hålla mig utan kollar bort och flinar lite i smyg. Det blir 52 kr tillbaka säger tjejen efter en stund. Nähä no shit tänker jag och blickar tillbaka på kön som vuxit sig längre under tjejens betänketid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, du får ha Sofia huvudräkningskurs med de kassörskorna =) Tur att vi tränar på att räkna ofta på bowlinghallen i Malung.
Hoppas ni har det bra.
Kram
/Inger

Hanna sa...

Säkert trötta tjejer som har spenderat en hel dag i kassan, då blir man lätt lite matt i huvudet. Även om det inte är matte på elitnivå direkt. :)

Det där om någon ändrar sig och ska lämna tillbaka något och byta till något annat däremot. Då gör jag alltid själva återköpet för sig själv, så får dem pengarna tillbaka och sen börjar vi om på den nya beställningen. För att kunden själv ska hänga med på att del ett är avslutad och så går vi vidare till del två. :)

Sen måste ju allt registreras in i kassan också och då är det lättare att göra så än att bara be om eller ge ut mellanskillnaden.

Hoppas kläderna var fina iaf. :)

Nutti sa...

Haha ja självklart ska allt registreras om i kassan, men att få pengar i handen som man genast ska ge tillbaka känns liiite onödigt liksom.

Ja kläderna var fina och fick gå på fest! kramen

Ida sa...

Haha, ibland får de till det :) Alla kan ju dock inte vara lika bright som oss Svedlunds!
Tråkigt att vi inte fick se dig i helgen, men kommer fler chanser! Snart är det jul :)