27 mars 2009

hjälp, det blåser...

Nu ska jag strax hoppa i uniformen och åka och göra ett vaktpass, men jag tänkte bara delge er en liten händelse från förmiddagen.

Jag och Anna bestämde oss för att rida ut på TC och Fresh på förmiddagen. Det blåste ganska kraftigt och ni som har häst vet att hästarna blir lite stirriga och "på tårna" när det blåser. När vi skulle rida under tunneln som går under stora vägen blev Fresh rädd och stegrade sig och kastade sig åt andra hållet, alltså hemåt, varpå TC blir precis lika och börjar studsa. Faktum är att båda dessa hästar blir precis lika när dom blir rädda. Dom börjar resa sig och studsa på stället, och dom går varken att ta i munnen eller gå på med skänkeln. Helt okontaktbara.

Eftersom detta hände och det var stora snöfyllda diken bredvid vägen vi red på så blev jag tvungen att hoppa av, men precis när jag gjorde det kastar sig TC åt samma håll, över mig varpå jag ramlar omkull och det enda jag ser är en stor häst över mig och en massa hovar. Han lyckas hoppa över mig utan att jag blir trampad, men drar iväg i full galopp, med tyglar och stigbyglar fladdrandes mot vägen.

Anna fick då ännu mera problem med sin häst men lyckades hoppa av iaf. Jag gick efter TC som stannade 100 meter bort, men precis när jag kommer fram till honom så drar han iväg igen. Tredje gången får jag tag på honom, innan vägen, pust! Haha, så kan det gå när man rider på fåntrattar.

Nä, jobba var det. Kram på er

5 kommentarer:

imbra sa...

vilken tur att det var snöfyllda diken och att han inte ramlade över dig på hårt underlag. Fy vilken historia, men man känner igen det alltför väl sen man själv var ute på tokhästar! Kram, ses imorgon!

m i l l a h . s e sa...

Usch å fy vilken pärs!
Man kan ju bli galen på pållarna när de visar den sidan. Tur det gick bra!

Hoppas vaktjobbet bland alla fjortisar gick bra! Herreguuud hur ungarna ser ut! Pinsamt!

Kram på dig!

Anonym sa...

Så säger du att jag ska köra försiktigt på hojen????? Den har ialla fall ingen egen vilja, dock en massa hästkrafter :o). Premiär turen idag var helt underbar, men sedan kom detta lappmögel. Usch och fy, men snart är vi i varma Egypten och myser. pussar och kramar från din man.

Stolt Mamma sa...

Ohh va läskigt. Tur att han lyckades dansa över dig och inte på dig..
Busiga hästar har man haft sin beskärda del av i livet. Du minns väl tjockisen Max vi hade? =) Han var iof inte så rädd av sig, mest bara tokig =)

Ida sa...

Usch, otäckt det där när man känner att man har en häst över sig och inte vet var hovarna komemr landa. Och när de springer löst nära vägen!
Tur det gick bra för er.
Kramar!