18 oktober 2007

man får inte rymma...

Upp i morse vid sju, och väckte Y som skulle till skolan. Gav hundarna frukost och släppte ut dom. På med ridkläderna och skjutsade Y till skolan. På vägen tillbaka så svängde jag in på Mc Donalds och köpte en Egg Mcmuffin till frukost. Kanske inte så nyttigt, men dom är så goda. Sen forsatte jag och Tippan till stallet. Solen sken redan så härligt, även om det var lite kallare idag. Fixade allt i stallet och byggde sen upp några hinder på utebanan. Tippia sprang som vanligt omkring och undersökte omgivningarna, men plötsligt var hon helt borta. Började ropa men ingen hund kom. Sprang runt som en liten tok och började leta, hon brukar ju komma direkt när jag ropar. Kollade under äppelträden om hon kanske jagat upp en katt där, som hon vaktade, men nej inte där heller. Hörde paniken i min egen röst och hann tänka ALLA hemska tankar. Vägen ligger ju så nära stallet. Sprang till slut in i stallet igen och där står min lilla prinsessa mitt på stallgången, som om inget hänt. Gud så skönt! Hon tycker inte att det är så viktigt att komma när jag ropar, om hon redan är i närheten där hon får vara. Däremot om hon smiter iväg dit hon vet att hon inte får, brukar hon vara snabb tillbaka när jag ropar. Som om hon vet att hon gör fel, och blir påkommen av matte. Usch, vet inte vad jag skulle göra om något hände henne. Jag vill ju inte ha henne kopplad jämt heller, bara för att jag är orolig att nåt ska hända, utan hon måste ju ha sin frihet. Ser ju vad hon njuter när hon är lös och får springa omkring.

Hopptränade sen på Tc, och jag tycker det gick riktigt bra idag. Red en övning med tre galoppbommar framför en kryssoxer. Ville att han skulle rulla på i samma galopp hela vägen fram till hindret, utan att öka eller börja smyga. Satte ihop det med några andra fristående hinder till en liten bana. Ska försöka löshoppa honom i helgen igen. Bra om han börjar tänka själv framför hindret, och får ta egna beslut. Nästa helg är det dags för hoppkurs igen, för Louise Haaga i Mora. Förhoppningsvis ska Lena och Bally med också. Jag hoppas det, det vore såå kul.

Jobbade som vanligt mellan 12 och 18, och vi hade fullt upp med nya varor och en kampanj som börjar nu i helgen. Fullt sjå att få plats med allt i butiken fast vi har 1000 m2 butiksyta. Tippan fick vara med på jobbet idag, nu när husse är borta i tre dagar. Hon vet precis var allt godis finns och hon är snabb på att snatta lite när hon kommer in i butiken, den lilla busungen. Efter jobbet har jag varit ute med hundarna och plockat ihop lite här hemma, och glott på TV. Väldigt tyst och lugnt här hemma när varken pojkarna eller darlingen är hemma. Imorgon är det fullt hus igen, och jag jobbar som vakt på Cozmoz på kvällen. Lång dag imorgon, och det är dags att sova nu. Kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Tippis, den lilla luringen. Kommer du ihåg dagen innan du skulle gifta dig? När hon smet ner under golvet i Annelis uthus, det var hemskt. Usch och fy! Men du, nästa helg är det ju 110-års kalas och inflyttningsfest också! :S Kramis

Nutti sa...

Svar Hanna:
Ja det var en riktig rysare när hon kilat fast sig under golvet och matte fick bryta upp det, för att få fram lillsessan. Hua!
Ja det är riktigt dumt nästa helg att det är både kurs och fest... Vill på båda. Kramis